הרשמה לרשימת התפוצה
 
 
להרשמה טוען נתונים...
 

ריפוי בעיסוק והתאמות ארגונומיות לילדים

 
 
 
מידע כללי:
"ארגונומיה" או "גורמי אנוש" הם גופי ידע רב-תחומיים, המתייחסים לשכיחות פגיעות, גורמי סיכון מדידים ומדידות אנטרופומטריות של קבוצות אוכלוסייה. הארגונומיה מציעה עקרונות התערבות לעיצוב ואפיון פעילות או עבודה ולעיצוב סביבת העבודה והתאמתה ליכולות ומגבלות אנושיות של האדם.
 
ארגונומיה כוללת התייחסות לשלושה תחומים:
  • הפעילות: על כל מאפייניה השונים - פיזיים, קוגניטיביים, תחושתיים, סנסוריים-תפיסתיים ונפשיים-חברתיים.
  • האדם הפועל/העושה: גיל, מין, גובה, יכולת קוגניטיבית, כושר פיסי ועוד.
  • הסביבה:ארגון הסביבה (ריהוט, מיכון), מידת הגמישות וההתאמה שהיא מאפשרת ומרכיבים כלליים כמו האם זו סביבת חוץ או פנים, מידת הרעש, אבק, תאורה, גורמים מסיחים וכו'.
 
מטרתו של ייעוץ ארגונומי היא לזהות גורמי סיכון שכיחים בסביבת העובדים או התלמידים ולאפשר להם לתפקד ביעילות בסביבתם תוך שמירה על בריאותם והימנעות מפגיעות הקשורות למאפייני עבודתם . כמו כן, ייעוץ ארגונומי מסייע לעובדים שנפגעו לשוב למקום עבודתם ולהתאימו לצרכיהם או להתאים לצרכיהם מקום עבודה חדש.
 
תפקיד הריפוי בעיסוק בייעוץ הארגונומי:
ארגונומיה היא גוף ידע רחב מאד המחייב עבודה בצוות רב-מקצועי, הכולל מגוון מטפלים ואנשי מקצוע מתחומים נוספים: פסיכולוגיה תעסוקתית, הנדסה והנדסת אנוש, ארכיטקטורה או עיצוב, רפואה, פיזיותרפיה ועוד. בתוך מכלול זה ישנה למקצוע הריפוי בעיסוק תרומה ייחודית לייעוץ הארגונומי הנובעת ממספר גורמים:
  • השאיפה להתאמה בין האדם, עיסוקו והסביבה על מנת לקדם תפקוד ובריאות הינה בבסיסו של מקצוע הריפוי בעיסוק ולכן תחום הארגונומיה תואם את גוף הידע וערכי המקצוע.
  • בשל מעורבות הריפוי בעיסוק בהתאמה בין האדם העיסוק והסביבה מפתחות המרפאות בעיסוק הבנה מעמיקה לגבי השפעתו של מצב חולי או מגבלה על מידת התפקוד של האדם. הבנה זו מתבססת גם על תחומי הידע הבאים העומדים לרשות כל מרפא/ה בעיסוק: אנטומיה, פיזיולוגיה, קינזיולוגיה, תפקודים קוגניטיביים וסוציאליים ועוד.
  • כל מרפא/ה בעיסוק מתמחה מתחילת לימודיו/ה בניתוח עיסוק על כל מרכיביו. ניתוח עיסוק מתייחס תמיד גם לסביבה וגם לפועל בה בנוסף על התייחסות מעמיקה למאפייני העיסוק עצמו. ניתוח עיסוקים עומד בבסיסו של כל ייעוץ ארגונומי מקצועי.
 
ייעוץ ארגונומי לילדים
 
לשם מה יש צורך בייעוץ ארגונומי לילדים?
עד לפני זמן קצר, כנראה משום שילדים לא נתפסו כעובדים, לא הייתה שום התייחסות לילדים כשדובר על התערבות ארגונומית. ילדים אמנם אינם עובדים בד"כ בשכר אבל הם פעילים שעות ארוכות ביום ומשתמשים במגוון של מכשירים כמו משחקים וצעצועים, כלי כתיבה ונגינה, ספורט, מתקני שעשועים, מחשב ועוד. לכל הילדים תפקידים משלהם, החל בגיל צעיר, ותחת אותם התפקידים ילדים מבצעים מגוון רחב מאד של עיסוקים ומטלות.
בנוסף, יש לזכור, שלמרות המודעות הגוברת ומגוון הסביבות המעוצבות לילדים, חלק ניכר מפעילות הילדים נעשית בעולם המותאם בגודלו ובמאפייניו למבוגרים. אי התאמה למאפייני המשתמש מהווה גורם סיכון שעלול בהמשך לגרום לנזקים למערכת שריר-שלד של הילדים וכמובן לפתח אצל המשתמשים הרגלי ישיבה ועבודה לקויים שיתקשו להיפטר מהם כבוגרים.
ילדינו נושאים תיקים המעוצבים בצורה מזיקה והמכילים משקלים מוגזמים לבית הספר. בכיתה הם יושבים על כסאות ושולחנות התואמים את גודל "הילד הממוצע" ולא בהכרח את מידות גופם האישיות, ובנוסף, ארגון שולחנות הכיתה לעיתים קרובות מחייב אותם לסובב את ראשם לצד אחד ללוח, במשך יום לימודים שלם. בביתם אוכלים הילדים ליד שולחן שאיננו מתאים להם בגודלו ועובדים על מחשב שגם הוא מעוצב לשימושם של מבוגרים. בדרכם, במהלך היום, פותחים הילדים דלתות שהידית שלהן גבוהה מידי עבורם, עונים לטלפון שהשפופרת שלו כפולה מגודל ראשם ומנגנים על פסנתר המיועד למבוגרים.
ילדים, כמו מבוגרים עובדים, נחשפים לכל הסיכונים הארגונומיים שבנמצא – הם מפעילים כוח, חוזרים על אותן תנועות שוב ושוב, מתפקדים במנחים בלתי אפשריים, נאלצים להתמודד עם ממשקים ומכשור הדורשים ריכוז מרבי בתנאים לא מתאימים ועוד.
עם זאת, ההבדל המהותי בין מבוגרים לילדים מבחינת היכולת להתערב עבורם הוא, שלילדים צעירים אין עדיין הרגלי עבודה המעוגנים עמוק במערך ההרגלים הקבוע שלהם.
בעזרת הדרכה המותאמת לילדים ניתן להקנות להם מודעות לעבודה נכונה ולהרגלי עבודה מקדמי בריאות לעתיד.
 
תפקידי הריפוי בעיסוק בהתערבות הארגונומית לילדים:
ייעוץ ארגונומי בתחום הילדים יכול לכלול כל מוסד או סביבה בה מתפקד הילד, בין אם מדובר בבית ספר, גן או בית פרטי.
מגוון ההתערבויות כולל –
·             הגדרת הצרכים הייחודיים של הילד.
·             עריכת ניתוח של עיסוקי הילד והגדרת עיסוקים הכרחיים ומשמעותיים יותר ופחות על מנת לקבוע סדרי עדיפויות להתערבות ארגונומית.
·             ייעוץ לגורמי הוראה בנושאי עיצוב הסביבה והתאמתה לילד כדי לקדם למידה יעילה ובריאה וכן העלאת מודעות צוות ההוראה לגורמי הסיכון הסביבתיים והארגוניים המאפיינים את סביבת הלמידה והמשחק וכן את המטלות הנדרשות מהילד.
·             העברת סדנאות הדרכה לילדים על עקרונות עבודה נכונה. הסדנאות משתפות את הילדים באופן פעיל ומגייסות אותם להיות אקטיביים בנושא זה בעיצוב כיתתם וחדרם בבית.
·             ייעוץ במתן פתרונות והנחיות לצוות ולמשפחה לגבי התאמות לילד שנפגע וחוזר לבית ספרו עם מגבלה זמנית או קבועה.
תחומים נוספים:
·             ייעוץ לארגון ועיצוב סביבת הבית של ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
·             ייעוץ למעצבי ריהוט וציוד לילדים (כמו תרמילים לבית הספר).
 
 
 
דף מידע זה נכתב ע"י: אורית פלמון MS, OTR החוג לריפוי בעיסוק, אוניברסיטת חיפה, מרכז רפואי "לין", שרותי בריאות כללית, חיפה.